Welke risico’s kleven er aan bloggen?
Dat bloggen jou en je onderneming verder brengt is een gegeven. Dat bloggen je expertstatus én je online zichtbaarheid verhoogt is ook een feit. Maar wist je dat er ook risico’s kleven aan bloggen?
Natuurlijk heeft bloggen veel voordelen voor jou en je business. Dat is een open deur. Of liever gezegd; het opent deuren voor je. Om je geheugen nog even op te frissen zet ik nog wat voordelen op een rijtje wat bloggen jou en je business oplevert.
- Je wordt online zichtbaarder
- Je vergroot je naamsbekendheid
- Je wordt gezien als expert
- Het is makkelijker voor je klanten om je te vinden
- Je hoeft minder aan acquisitie te doen
- Je potentiële klanten worden je échte klanten
- Je genereert meer omzet 😉
Blogrisico’s?
Wees gerust. Ik ga je niet vertellen dat bloggen gevaarlijk is. Integendeel. Zie het meer als ‘gemiste kansen’. Het is lovenswaardig dat je aan het bloggen bent geslagen. Je hebt al ingecalculeerd dat het je tijd en inspanning kost. Maar je loopt het risico niet alles uit je blog te halen als je de volgende vijf criteria negeert.
- Je hebt niet je doelgroep in het vizier bij het schrijven van je blogs. Het is van groot belang dat je precies weet wie je ideale klant is en waar hij of zij ‘s nachts van wakker ligt. Jij hebt namelijk de oplossing voor díe klant.
- De drie C’s niet hanteert: Consequent Content Creëren. Met de nadruk op de eerste C. Wees consequent. Hoe geloofwaardig kom je over als je vandaag een blog plaatst en over drie maanden weer de volgende…. I rest my case.
- Je vergeet je lezers direct aan te spreken. Dit heeft alles te maken met een actieve schrijfstijl. Je bepaalt zelf welke aanspreekvorm je kiest; een die bij je doelgroep past. Je raakt je lezer door hem aan te spreken met ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’ (of u en uw als je de beleefdere variant wilt hanteren) maar altijd in enkelvoud. Gebruik niet de woorden ‘men’ of ‘we’ want die zijn te algemeen en spreken jouw bloglezer niet aan.
- Je schrijft te wollig en gebruikt meer woorden dan nodig is. Daarmee bedoel ik dus dat je als het ware zóveel woorden aan een bepaald onderwerp besteedt dat je lezer al gauw de weg kwijt raakt en helemaal niet meer weet wat je dus eigenlijk bedoelt. Dat dus. Hou het simpel!
- Je perfectionisme verlamt je. Ik ga ervan uit dat je een goed blog wilt afleveren, dat is ook altijd mijn streven, maar blijf er niet te lang op kauwen. Goed is goed genoeg. Bij twijfel laat je je tekst door iemand nalezen om te voorkomen dat er slordige typ- of taalfouten in staan.
Bloggen opent deuren
Welke deuren gaan open voor jou? Of welke deur valt dusdanig op dat deze geopend wil worden? Je hebt alle blogcriteria toegepast maar dan komen er toch nog andere risico’s om de hoek kijken.
- Je raakt verslaafd aan het bloggen. Als je eenmaal in de juiste blogmodus bent beland kun je er niet meer onderuit. Je krijgt lol in het schrijven, het plaatsen én het delen van je blogs. Je bent niet meer te stuiten.
- Je mailbox loopt over, je bent druk met het opvolgen van alle reacties op je blog en de klanten stromen binnen. Je moet gaan overwegen om personeel aan te nemen omdat je de vraag niet meer aankan.
- Je betaalt je scheel aan al die sunblockers. Want je bent nu regelmatig in zonnige oorden te vinden. Het geld stroomt immers binnen en je kunt nu makkelijk die lang gekoesterde droomreizen maken.
En weer terug op aarde… zo’n vaart zal het allemaal niet lopen. Het belangrijkste is dat je met plezier en met regelmaat blijft bloggen. Doe je voordeel met de blogrisico’s en probeer ze te vermijden. En blijf vooral dat zonnige zandstrand in gedachten houden 😉
Gratis e-book
Wil je nog meer inspiratie opdoen over bloggen?
Download dan hier mijn gratis e-book ‘Bloggen Bouwen’.
Interessant stuk! Ik ga hier zeker mee aan de slag voor de blogs van de online personeelsplanning systeem https://werktijden.nl/
Dank voor je reactie Matthijs. En goed te horen dat je hiermee aan de slag gaat. Veel succes.