7 Redenen om niet te bloggen

Wat zijn de zeven belangrijkste redenen om niet te gaan bloggen. Je kent ze vast wel; geen tijd, geen zin maar ook, waarover moet ik dan bloggen? Ik ben benieuwd of jij je herkent in deze argumenten.

Bij het opstarten van mijn eigen BLOGbureau moest ik er natuurlijk ook aan geloven. Je moet gaan bloggen Helma, Ja, ja. Ik ken ze allemaal, de redenen om vooral maar niet te gaan bloggen. Dat is toch hartstikke eng zeker of wie zit er nou op mijn verhaal te wachten. Uiteraard weet ik nu beter en ben ik vol goede moed aan het bloggen geslagen. Graag deel ik de meestvoorkomende redenen om niet te gaan bloggen maar leg je stiekem ook uit waarom je het juist wél moet doen.

1. Ik weet niet waarover ik moet schrijven

Als ondernemer ben jij als geen ander expert op jouw gebied. Nu is het niet de bedoeling om al jouw kennis in één blog te vervatten maar kies voor een detail uit jouw business. Stel je hebt een uitvaartonderneming en je weet wat de nieuwste koffietafeltrends zijn. Of je hebt onlangs een beurs op jouw vakgebied bezocht en weet nu alles over de nieuwste soorten en mogelijkheden voor kistbekleding. Dit zijn al twee onderwerpen die je verder kunt uitwerken in een blog.

2. Hoe moet ik dan beginnen?

Het lijkt een open deur maar begin gewoon bij het begin. Bedenk eerst wat je boodschap is, wat wil je vertellen en zet aan de hand daarvan een raamwerk op. Ga brainstormen met jezelf over de verdere inhoud van je blog en bouw dit op de volgende manier op:

  • Wat is je boodschap?
  • Geraamte (raamwerk) maken door middel van subtitels.
  • Licht de subtitels toe in eigen woorden.
  • Schrijf het intro. Dat is de tekst onder je hoofdtitel. Hierin moet je niet alles verklappen maar beschrijf je wel waar het blog in grote lijnen over gaat. Besteed extra aandacht aan je introtekst, want deze moet de lezer uitnodigen om verder te lezen. Geef niet direct de clou weg maar bouw de spanning op.
  • Geef een conclusie (samenvatting).
  • Nodig je lezer uit een reactie achter te laten.
  • Verzin nu nog een pakkende titel, een die aanspreekt en nieuwsgierig maakt om verder te lezen.

    Maak deze eerste schets gewoon op papier en werk het later op je laptop uit.

3. Ik heb daar echt geen tijd voor

Dit is een veelvoorkomende reden om maar vooral niet te gaan bloggen. Door hier juist wel bewust tijd voor vrij te maken zul je merken dat je hiermee het verschil gaat maken. Je onderscheidt jezelf van je conculega’s en zet jezelf daarmee op de kaart. Sterker nog, uiteindelijk levert het je tijdwinst op! Omdat potentiële klanten je nu makkelijker kunnen vinden en je dus minder tijd kwijt bent aan acquisitie.

4. Hoe moet ik dat blog op mijn website plaatsen?

Ben je zelf niet zo thuis in het plaatsen van je blog op je website, dan zijn daar talloze manieren voor te bedenken om dit voor elkaar te krijgen. Op de eerste plaats verwelkom je Google als je grootste vriend en begin je te zoeken op bijvoorbeeld ‘blog plaatsen op website’. Er dienen zich al gauw honderden resultaten aan. Het vergt inderdaad wat speurwerk maar, voor de ‘uitzoekers’ en ‘uitprobeerders’ onder ons is het goed te doen. Voor wie daar wat moeite mee heeft en meer ondersteuning nodig heeft kan zich laten scholen. Er worden talloze onlinetrainingen aangeboden op dit gebied. En, last but not least, je kunt het ook uitbesteden. Het BLOGbureau kan je hier uitstekend bij helpen. Mail je vraag naar helma@blogbureau.nl.

5. Wie zit er nou op mij te wachten?

Daar kan ik kort over zijn: je nieuwe klant!
Jij bent de expert
Jij bent uniek
Geef jezelf een belangrijkere status dan je tot nu toe deed.  Jij biedt namelijk  de oplossing(en) voor je klanten. Door te gaan schrijven over jouw vakgebied wekt het vertrouwen naar je (toekomstige) klant maar zeker ook naar jezelf. 

6. Ik heb nog nooit een blog geschreven; ik kan dat vast niet

Dit valt onder de noemer ‘koudwatervrees’. Om je eerlijk te bekennen is dit mijn allereerste blog. Voor mij is dit ook nieuw maar ik heb alle tips in dit blog toegepast en ben gewoon maar begonnen. Ik heb er best een tijd op zitten zweten maar uiteindelijk is het toch nog aardig gelukt 😉  

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

7. Ik zie er eigenlijk het nut niet van in

Je zult er versteld van staan wat het bloggen voor je business gaat betekenen. Door niet zichtbaar te zijn weet de klant ook niet van jouw bestaan en jouw expertise. Omdat jij dat op jouw unieke manier verwoordt heeft dat invloed op de uitstraling van je bedrijf. Je bent actief, bij de tijd, je neemt jezelf én je klant serieus.

Dit waren al aardig wat argumenten om niet te gaan bloggen en het lekker uit te stellen. Ik ben erg benieuwd wat jou tegenhoudt om te gaan bloggen. Herken je je in bovenstaande redenen of heb jij nog een aanvulling hierop. Deel het hieronder met ons.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *