To Blog or Not To Blog, That’s The Question
En dat is de vraag die iedere ondernemer zich op een bepaald moment stelt. To Blog Or Not To Blog. Ga je jezelf online zichtbaar maken door het bloggen in te zetten als marketingtool, of blijft het in het luchtledige hangen en kun je er er (nog) geen besluit over nemen?
To Blog Or Not To Blog
Uit het toneelstuk Hamlet, geschreven door William Shakespeare, komt het bekende citaat “To be, or not to be. (That is the question)”. In deze context een nogal depressieve uitspraak, omdat het hier gaat om de vraag: is het beter om te leven dan wel dood te zijn? Bij het bloggen hangt gelukkig je leven er niet van af. En hoef je er al helemaal niet depressief van te worden. Het kan je alleen maar helpen. Stel jezelf de vraag: wil je zichtbaar worden of niet. Dus, wil je bloggen of niet, dat is de vraag.
Gaten in je agenda
Bedenk je nog voordat je je onderneming bent gestart, om dit extra communicatiemiddel in te zetten? Of gebeurt dat in een later stadium? Je bent bijvoorbeeld al een tijdje aan het ondernemen en je komt er gaandeweg achter dat er nog aardig wat ‘gaten’ in je agenda te bespeuren zijn. Hellup, waar zijn mijn klanten, wie zijn mijn klanten, wat willen mijn klanten en waarom komen ze niet naar mij?
Al die vragen
Maar belangrijker nog is de vraag: Wie Ben Jij? Wat maakt jou nu specifiek jij? Met al je kennis, ervaring en enthousiasme. En weet je wat het mooie is, er is er niet één zoals jij. Jij bent uniek. En dat komt omdat jij je dingen doet op jouw manier. Dát is wat jou onderscheidt van je concullega’s. Dat is ook de reden dat ik het nooit heb over concurrenten maar over concullega’s. Je kunt van je ‘concurrenten’ leren en misschien zelfs een samenwerking aangaan. Maar zolang jij bij jezelf blijft en communiceert vanuit je eigen kracht voelt je (toekomstige) klant dat hij bij jou aan het goede adres is. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen.
Van moeten naar mogen
Ik ben allergisch voor het woord MOETEN. En jij misschien ook wel. Niet zozeer van het woord maar wel het gevoel om van alles en nog wat te moeten. En dus ook te ‘moeten’ bloggen. Maar draai het eens om. Het is om te beginnen geen verplichting, alleen een handig hulpmiddel dat je mag inzetten. Zie het bloggen als een extra communicatiemiddel om met jouw potentiële klant in contact te komen en de verbinding aan te gaan.
Bloggen is een keuze
De belangrijkste eerste stap als blogger is de KEUZE maken om te WILLEN bloggen. En dat is nogal wat. En ik onderschat dat niet; been there, done that. Want je moet eerst je belemmeringen onder ogen zien. Je herkent er vast een aantal:
- ik heb een hekel aan schrijven
- wat zullen ze wel niet denken
- en dan gaan ze ook nog reageren
- ik heb écht geen tijd
- waar haal ik de inspiratie vandaan
- wie zit er nou op mij te wachten
- ik ben dyslectisch
- etc
En heb je je belemmeringen weten om te buigen naar uitdagingen, loop je vervolgens tegen praktische zaken aan zoals: hoe dan, waar dan, waarover dan, wanneer dan en hoe promoot ik ze dan… Je zou er bijna moedeloos van worden. Niet doen! Alles op zijn tijd en bedenk wat het bloggen je uiteindelijk gaat opleveren. Een vollere agenda;-)
Blogmindset
Zie jij door de bomen de blogs niet meer en kun je wel wat hulp gebruiken? Of dat nou met je ‘blogbelemmeringen’ te maken heeft of met praktische problemen waar je tegenaan loopt. Ik help je graag zodat je met je nieuw verworven ‘Blogmindset’ aan de slag kunt met jouw blogavontuur.
Ben jij benieuwd hoe jouw blogavontuur eruit kan zien? Stuur dan een mail naar info@blogbureau.nl en ik neem contact met je op voor een afspraak.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw ervaringen op bloggebied tot dusver. Deel ze in een reactie hieronder.
Ik blog omdat ik dat leuk vind zonder me bovenstaande af te vragen. Ik heb ook zoveel artikelen in concept staan, dat ik voorlopig nog niet inspiratieloos ben en als ik er genoeg van heb, zoek ik gewoon een andere hobby. 😉
Dat is de fijnste manier van werken; er veel ‘op de plank hebben liggen’. Dank voor je bijdrage Emmy en veel plezier met het bloggen 😉
Bloggen doe ik (gelukkig) niet omdat het moet, maar omdat het echt leuk is en ik daarmee mijn ‘ei’ kwijt kan. X A
Om zo met je hobby bezig te zijn. Iets dat je zo leuk vindt. Ja, dan gaat het bijna vanzelf 😉 Dank voor je reactie.
Voor mij is het antwoord duidelijk: To blog. maar ik heb er enorm veel plezier in. Als het een ‘moetje’ is, is bloggen een stuk lastiger. Vooral om consequent te bloggen en het vol te houden.
Dank je Nicole voor je bijdrage. Zodra ‘moeten’ om de hoek komt kijken wordt het al een stuk lastiger. Des te belangrijker om plezier te hebben in het bloggen 😉
Ik vind bloggen heerlijk. Zolang het een spontane uitlaatklep blijft. Daarom heb ik nooit echt een vast postschema gehad. Als het ‘moet’, is alles meteen een stuk minder leuk.
Dat klopt Evi, we zouden eigenlijk meer ‘moeten’ ONTMOETEN 😉
Ik vind het erg leuk om me op deze hobby te richten. Als kind zijnde had ik al een eigen pagina van een of andere site waar alles over mijn dieren op schreef en mooie teksten of plaatjes op zette. Wat ik nu wel heb en vroeger niet had is ‘ wat zullen mensen wel niet van me denken ‘. Ik denk dat veel mensen dat hebben of hadden.
Daar heb je gelijk in Andrea. Een van de grootste belemmeringen bij (ook zakelijke) bloggers is ‘wat zullen ze wel denken’. Mijn antwoord is dan: ‘dat jij de expert bent’.
Bloggen moet je doen omdat het leuk is, niet omdat het een verplichting is. Elke dag, om de x-aantal dagen of elke week een bericht online zetten is allemaal mooi, maar het vergt veel tijd. En zo’n ritueel begint op den duur te wegen op privé en werk. Daarom ben ik enige tijd geleden al afgestapt van het posten om de zoveel tijd. Nu post ik nog als ik zin heb en een leuk onderwerp heb. Dit kan dan enkele berichten per week zijn of ook een periode niets. Veel leuker zo bloggen dan dat het begint aan te voelen als een verplichting
Dankjewel Jeroen voor je reactie. Inderdaad wordt vaak vergeten hoeveel tijd er in bloggen gaat zitten. Het is de kunst om de balans te vinden tussen ‘het leuk vinden’ en ‘je blogfrequentie’. Je hebt gelijk als je zegt dat je er plezier in moet hebben. Anders houd je het nooit vol.