Heb jij ook last van blogangst?
Als startend ondernemer kan ik als geen ander meepraten over blogangst. Als ik dat verder onder de loep neem en ga onderzoeken waar die angst vandaan komt realiseer ik me dat ‘onbekend onbemind maakt’. Maar wat kan jou (en mij) over die angst heen helpen?
Mijn potentiële klant overtuig ik van het belang van bloggen; wat het voor je business gaat betekenen en dat bloggen een belangrijke stap is in je online zichtbaarheid. Dan moet ik natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld geven, practise what you preach zeggen ze dan. Maar ook ik liep tegen – al dan niet terecht – bepaalde blogangsten aan. Wat zijn dan die blogangsten en hoe overwin je ze?
Wat zullen ze wel niet denken?
En wie ben jij dan om jouw verhaal wereldkundig te maken? Denk je nou echt dat er iemand zit te wachten op jouw blog? Dit is een onterechte veronderstelling want je kunt ervan uitgaan dat jij als expert – en ook nog eens met jouw persoonlijke inzichten – wel degelijk iets hebt toe te voegen voor je potentiële klanten. Je verplaatst je in de mogelijke problemen die je klant heeft en verwoordt in een blog jouw oplossing.
Al die moeite en niemand die het leest
Het lijkt in het begin van je blogavontuur dat je een roepende in de woestijn bent. En dat voelt best ongemakkelijk. Maar weet je, je gaat gaandeweg ontdekken dat je door het delen van je kennis, een vertrouwensband met je fans opbouwt. Want dat is de eerste fase; je lezers worden fans. Zodra ze bij enige regelmaat weer een blog voorbij zien komen en je een persoonlijk geluid laat ‘horen’, helpt het klanten een relatie met je bedrijf op te bouwen. En is die klant ervan overtuigd dat jíj de oplossing voor zijn probleem heeft dan weet hij je zeker te vinden.
En dan gaan ze ook nog reageren
Dat hoop ik van ganser harte voor je. Sterker nog, richt je blog dusdanig in dat je eindigt met een call to action. Stel een vraag en misschien komt er wel een mooie discussie op gang, Zo kom je namelijk écht in contact met je toekomstige klant. Misschien wordt er nog een aanvullende vraag gesteld of een ervaring op je blogonderwerp gedeeld. Het verrijkt juist je blogpost en heeft een toegevoegde waarde voor de overige lezers van je blog. Koester de reacties en reageer er ook op. Je lezer heeft namelijk de moeite genomen om op jouw blog te reageren dus een antwoord van jouw kant is toch het minste wat je kunt doen.
Van blogangst naar blogplezier
Het is echt waar. Ik weet nu uit eigen ervaring dat hoe vaker en regelmatiger je gaat bloggen, je er steeds meer plezier in krijgt. Routine wil ik het niet noemen maar door jezelf de discipline op te leggen en dagelijks (of wekelijks) je blogplanner te gebruiken zal het je gemakkelijker afgaan je blogs te maken. En denk nou niet dat je na twee blogs klaar bent en je klanten massaal bij je op de stoep staan. Bloggen is een kwestie van een lange adem hebben, focus en doorzettingsvermogen. Hoe was het voor jou om je eerste blog te maken en online te zetten? Ik ben benieuwd naar je reactie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!