Wat is het nut van een Call to Action? (deel 1)
Letterlijk vertaald betekent een Call to action, een oproep tot actie. Maar het gaat in een blog toch om het delen van waardevolle content? Of is het de bedoeling dat je jouw lezers gaat aanzetten tot demonstratiegedrag?
Wat is een call to action?
Call to action (oproep tot actie), oftewel cta, is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het aanmelden voor je nieuwsbrief. (bron: Wikepedia)
Button of hyperlink?
Volg mij nu op Facebook. Als jij gehoor hebt gegeven aan deze oproep dan is mijn missie geslaagd 😉 Ik had ook kunnen zeggen: ‘Helma direct volgen op Facebook’ of ‘Like mijn Facebookpagina en mis geen enkele update’. Een grote opvallende button nodigt nog meer uit om te klikken. Maar wanneer gebruik je een hyperlink en wanneer een button? Een hyperlink gebruik je bij een verwijzing naar een eerdere blogpost (interne link). Een externe link gebruik je voor verdere uitleg over een bepaald onderwerp. Een button is de meest opvallende variant die je inzet bij het doorklikken naar jouw dienst(en) of product(en).
Help je lezer
Je wilt je lezer de volgende stap laten nemen. Help je lezer daarbij en formuleer helder wat de lezer moet doen. Dit klinkt wat opdringerig maar realiseer je dat je het juist makkelijker maakt voor je lezer door ze precies te vertellen wat een logische vervolgstap is. Uiteindelijk is dit ook wat je zelf wilt bereiken; een doorklik naar jouw product of dienst, ook wel conversie genoemd.
Banaan
Zo’n opvallende knop, button of link wordt door marketingexpert Seth Godin vergeleken met een banaan. Het moet zó duidelijk en opvallend zijn dat je meteen snapt: hier moet ik dus op klikken.
Conversie
Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie zal meestal een aankoop zijn bij een webwinkel, maar het kan net zo goed het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement zijn. (bron Wikipedia) Maar het kan dus ook betekenen dat je lezer jou gaat bellen voor een afspraak of nadere informatie van jou wil. Het eerste contact is gelegd.
Daarbij is het handig een paar ‘spelregels’ in acht te nemen.
- Houd het simpel
- Wees helder wat de lezer moet doen
- Gebruik een effectieve omschrijving
Om dit te bereiken geef ik je onderstaand zeven tips die je helpen om een perfecte call to action te schrijven.
TIP 1 – Krachtige woorden
Zoek krachtige woorden om je lezer te verleiden verder te klikken. Wijd niet te veel uit. Dus, in plaats van ‘Klik hier om je aan te melden voor…., kun je beter ‘Hier aanmelden’ gebruiken. Gebruik werkwoorden zoals bijvoorbeeld: bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden, reserveren, downloaden, openen, bekijken, printen of opslaan.
TIP 2 – Gebruik de GEBIEDENDE WIJS
Zelf ben ik niet zo gediend van ‘gecommandeer’ maar in dit verband mag het. Ik bedoel, draai er niet omheen. Schrijf je in | Bel me | Lees meer, zijn een paar voorbeelden. Het laat dus niets te wensen over. Uiteraard kun je afwisselen in het gebruik van je calls to action.
TIP 3 – Klik hier of Klik daar
Het is algemeen bekend dat een woord of een zin die gelinkt is, meestal verandert van kleur en wordt onderstreept. Hieruit blijkt dat je hierop verder kunt klikken en brengt deze handeling je bij een volgend artikel of pagina. Daarbij is het overbodig om letterlijk die woorden van ‘klik hier’ of ‘klik daar’ te gebruiken. Zoek juist een opvallend woord om de link aan te hangen.
Tip 4 – Geef URGENTIE aan
Door schaarste te creëren is je lezer eerder geneigd door te klikken. ‘Nog maar twee plaatsen’, ‘Actie geldt tot …’
TIP 5 – Vraag om een reactie
Je lezer vragen om een reactie achter te laten is ook een call to action. Nu met een ander doel. Je wilt namelijk ‘het gesprek’ aangaan met je lezer. Je bent oprecht benieuwd naar zijn of haar zienswijze of ervaring van wat jij in je blog hebt beschreven. Arceer die tekst in een afwijkende kleur.
Tip 6 – Geef iets weg
Hoe je het ook wendt of keert, we zijn allemaal gevoelig voor een cadeautje. Dat kan in de vorm van een gratis kennismakingsgesprek of een gratis download van je e-book. ‘Download gratis’ of ‘Maak een afspraak’.
TIP 7 – Welke vorm gebruik je
Een call to action valt het meeste op in de vorm van een button, duidelijk afwijkend van kleur en vorm. Deze werkt het beste als je rechtstreeks naar een product of dienst wilt verwijzen. In mijn volgende blog laat ik zien hoe je die zelf kunt maken.
Een paar voorbeelden
Durft te vragen
En in je laatste alinea stel je dus een vraag aan je lezer met als doel dat ze een reactie achterlaten. Je hoopt op een interessante discussie en betrokkenheid. Dus, bij deze, wat vind jij van het gebruik van een call to action? En pas jij dit al toe in je blogs? Laat het hieronder in een reactie weten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!