Bloggen doe je voor jezelf. Feit of Fabel?

Je gedachtespinsels aan het web toevertrouwen is een leuk tijdverdrijf. Zeker als je van schrijven houdt. Voor je eigen onderneming is het een must om je zichtbaarheid te vergroten. Maar voor wie schrijf je nou eigenlijk?

In de wereld van de content marketing is al veel geschreven over ‘bloggen voor je business’. Je weet inmiddels wel dat bloggen goed is voor je online zichtbaarheid en dat je op die manier makkelijker en meer klanten bereikt. Onderstaand zet ik wat feiten en fabels op een rij als het gaat over ‘voor wie blog je’?

Je blogt zélf

FEIT: je blogt zélf. Jij bent de expert op jouw vakgebied en weet als geen ander wat er in jouw branche speelt.

Je blogt over jezelf

FABEL & FEIT: je blogt over jezelf. De toegevoegde waarde in je blog  is jouw zienswijze op een bepaald thema waar jij alles over weet. Dus natuurlijk is de persoonlijke saus die je over het blog giet van wezenlijk belang maar het gaat dus niet OVER jou. Wél over jouw zienswijze

Je blogt voor jezelf

FABEL: je blogt voor jezelf. Dit moet je dus echt uit je hoofd zetten. Je doet het niet voor jezelf. Jouw ideale publiek is op zoek naar een product, een dienst of wil geïnspireerd worden.

Maar wie is dan die ideale klant?

Bedenk wat je wilt bereiken met het schrijven van je blog. Vervolgens zoek je uit wie er geïnteresseerd is om jouw blog te lezen. Kortom, je stelt jezelf de volgende vragen:

  1. WAAR bevindt jouw klant zich
    En dat kun je dan weer onderverdelen in waar die klanten zich online bevinden maar ook ‘in real life’. Welke events bezoeken ze, waar doen ze hun boodschappen, welke tijdschriften lezen ze, etc. Struin internet af naar fora, facebookpagina’s of andere blogs in en over jouw branche. Vind je klanten en laat ze weten dat jij er bent om ze te helpen.
  2. Welke VRAGEN hebben ze
    Wat zijn de meestgestelde vragen die klanten je stellen. Wat vertel je keer op keer weer als je bij een netwerkbijeenkomst uitlegt wat je doet. Zoek dat uit, bundel ze en verwerk het in je blogplanner. Zo krijg je al een aardig overzicht van onderwerpen waarover je kunt bloggen.
  3. WAT hebben ze nodig
    Jouw potentiële klanten vinden uiteindelijk bij jou de oplossing voor hun problemen. Dus onderzoek waar de pijn zit van jouw klanten. En, nog belangrijker, wat kan jij je klanten bieden om dat op te lossen of op zijn minst te verzachten.  

Schrijf vanuit je hart en schrijf over wat je weet maar vooral: schrijf voor je klant! Stel jezelf vooraf bovengestelde vragen en ga ermee aan de slag. Ik ben benieuwd of je dit hebt kunnen toepassen. Deel hieronder je ervaringen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *