Bloggen als een Olympiër
Zoek een actueel haakje om daar in jouw blog een mooi verhaal van te maken in relatie tot jouw business. De Olympische Spelen is een mooi voorbeeld om te gebruiken als inspiratie. Daag jezelf uit en probeer creatief naar de actualiteit te kijken ten opzichte van jouw onderneming en ga bloggen als een Olympiër.
Wat is een ‘inhaker’
Een inhaker is een gebeurtenis, evenement of feestdag waar je op een creatieve manier een link kunt leggen tussen de actualiteit en jouw product of dienst. Het is hoofdzakelijk grappig bedoeld en heeft verder als doel je naamsbekendheid te vergroten. De ‘like-and sharefactor’ schiet omhoog en je wordt bij een groter publiek zichtbaar.
Bloggen als een Olympiër
Zelfs ik, met mijn blogs over bloggen, zou een link kunnen leggen tussen bloggen en de Olympische Spelen. De aanhouder wint, focus en motivatie zijn hierbij de sleutelwoorden. Is er een nieuwe trend te bespeuren binnen jouw niche of is er een nieuw product op de markt, dan kun je dat al gebruiken om in een blog te verwerken. Eerder schreef ik al een blog over inhaken op de actualiteit. Ik gebruikte daarvoor het Eurovisie Songfestival als uitgangspunt. Ook de komende periode staat weer bol van ‘speciale’ dagen waar jij met jouw onderneming op in kunt haken.
Met je blog inhaken op de actualiteit
Een willekeurige opsomming van actuele gebeurtenissen of ‘speciale dagen’. Zet je creatieve brein aan en zoek uit of je hier een actueel haakje aan kunt hangen. Uiteraard moet het binnen jouw onderneming passen en enigszins aansluiten bij jouw doelgroep. Maar nogmaals, het is vooral voor de fun en goed voor je online zichtbaarheid.
- 5 tot 21 augustus → de Olympische Zomerspelen in Brazilië
- 19 augustus → Wereld Fotografie Dag
- 5 september → Dag van de Liefdadigheid
- 9 september → Dag van de Duurzaamheid
- 13 september → Wereld Chocoladedag
En wat kan ik daar nu mee zul je denken. Ik help je een stukje op weg. Als we nu de Olympische Zomerspelen eens als voorbeeld nemen. Stel, je bent een bewegingscoach dan kun je het sporten in zijn algemeenheid onder de aandacht brengen en in het bijzonder hoe goed dat voor je is. Of je bent een ondernemingscoach en je vergelijkt de topprestaties van de sporters met het ondernemerschap.
Voorbeelden van inhakers door de grotere bedrijven
Ik moet toegeven dat het zeer creatief gevonden is door de marketeers van het Twentse biermerk maar of het smaakvol is is een tweede. Hoewel Yuri van Gelder hier niet met name wordt genoemd is wel meteen duidelijk dat hier is ingehaakt op het vertrek van de Olympisch turner na ‘een avondje stappen’.
Leuker is het natuurlijk om een sportieve prestatie als uitgangspunt te nemen of het behalen van een medaille nog eens extra onder de aandacht te brengen. Onderstaande inhaker is dan wel van twee jaar geleden maar wel briljant gevonden.
Waar vind je de inhakers?
- https://www.issuekalender.nl/
- http://www.fijnedagvan.nl/
- http://inhaakkalender.com/
- http://inhaakkalender.nu/
- http://wedigital.nl/inhaakkalender-2018/
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_(inter)nationale_themadagen_en_-weken
Nog meer voorbeelden en inspiratie voor inhakers vind je op de site van versreclame.
Pas sowieso je onderwerp aan en zoek leuke zomerse invalshoeken; zelfs het slechte weer kan een uitgangspunt zijn. En, heeft dit je op ideeën gebracht? Ik ben benieuwd naar jouw ‘inhakers’.
Gratis e-book
Wil je nog meer inspiratie opdoen over bloggen?
Download dan hier mijn gratis e-book ‘Bloggen Bouwen’.
Het is inderdaad handig om in te haken voor de like- en sharefactor. We zitten immers bijna allemaal op de Olympische golf. Maar het is ook makkelijk voor een minder ervaren blogger om een actualiteit als haakje te kiezen, want je zit zelf toch ook op die golf? Je hebt zelf toch ook een mening over Yuri van Gelder of over de schrale medaille-oogst?
Ik ken twee videomakers die helemaal niets met sport hebben. Hun zou ik nooit adviseren te bloggen (of filmen) over de olympische spelen. Als hun klanten erover beginnen heb je een slechte start en lig je meteen al op achterstand.
Gerrit Geuvers
Dank je Gerrit voor je reactie. In welke tak van sport je ook opereert met je business; er is altijd wel een actualiteit te vinden om op in te haken. Zelfs voor videomakers 😉